در این بخش، مباحث کمک‌آموزشی مرتبط با کتاب «رسائل» فرائد الاصول ارائه می‌شود. عناوین این مباحث عبارتند از:

1- تبیین  2- مثال و تطبیق   3- سؤال و تمرین  4- نمودار و تلخیص  5- شرح و تعلیقه

عوامل اباء از تخصیص

شرط تعصیر یا تکریر غسل در تطهیر

تمرینی از وظیفه محتاط در سفر

تفاوتی ظریف بین شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه

دو استصحاب در یک مثال

تطبیق عنوان «تکلّم» بر اقسام سه‌گانه استصحاب کلی

رجوع به شاهد سوم در رفع تعارض اخبار

پاورپوینت استصحاب(3)

پاورپوینت استصحاب(2)

پاورپوینت استصحاب(1)

بررسی جایگاه مباحث قیاس، استصحاب عقلی و تجرّی در علم اصول

مبحث مستقلات عقلیه، نیازمند تحقیق بیشتری است

جمع عرفی بین صدر و ذیل موثقه ابن ابی یعفور

مثال تغایر فهم عقل و عرف در احراز بقای موضوع استصحاب

احراز بقای موضوع استصحاب توسط عقل

توضیح عبارت «نعم، هذا الشک اللاحق ... الخ»

دلیل اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب

«الاحتیاط حسن» یعنی چه؟

مقایسه تقدیم نص بر ظاهر با تقدیم اظهر بر ظاهر

استصحاب تأخر حادث در کرّیّت آب

استصحاب هیئت اتصالیه در نماز

استدلال به مفهوم اولویت و منطوق برای حجیت «اصالة الصحة في فعل الغير»

نقد نظر محقق قمی «ره» پیرامون جریان برائت در برخی فروض ثبوت علم اجمالی

تعارض بین قاعده «لاضرر» و عمومات احکام

طروء تردید در قصد وجه در اثنای عبادت

نظر عرف در تحقق احتیاط با تکرار و اعتبار قصد وجه و بیان علت مراجعه به عرف در شناخت ماهیت «طاعت مولی»

عقل و احراز تحقق موضوع جریان برخی از اصول عملیه

شاهدی بر اختصاص قاعده فراغ به شک در وجود

تعمیم حکم وضو به غسل و تیمّم در جریان قاعده فراغ

تقریر خبر اسماعیل بن جابر بر تقیید قاعده فراغ به دخول در غیر

رابطه ادله قاعده فراغ و تجاوز با اصل استصحاب

توضیح اصطلاحات «تصویب»، «تخطئه»، «طریقیت» و «سببیت» و «مصلحت سلوکیه» و بررسی بحث جعل حجیت برای امارات

مقایسه تقدیم نص بر ظاهر با تقدیم اظهر بر ظاهر

  • شماره مطلب: e-o-169

  • درباره مطلب:

الفرق بينه و بين القسم الثاني: أنّ التعبّد بصدور النصّ لا يمكن إلّا بكونه صارفا عن الظاهر، و لا معنى له غير ذلك؛ و لذا ذكرنا دوران الأمر فيه بين طرح دلالة الظاهر و طرح سند النصّ، و فيما نحن فيه يمكن التعبّد بصدور الأظهر و إبقاء الظاهر على حاله و صرف الأظهر؛ لأنّ كلا من الظهورين مستند إلى أصالة الحقيقة، إلّا أنّ العرف يرجّحون أحد الظهورين على الآخر، فالتعارض موجود و الترجيح بالعرف بخلاف النصّ و الظاهر (فرائد الأصول ؛ ج‏4 ؛ ص26)

در این صوت، توضیح مراد شیخ اعظم انصاری رحمه‌الله را از عبارت فوق همراه با استدراکی بر آن از زبان حجةالاسلام عبدالاحد قراری می‌شنوید.


  • مشاهده:


  • دریافت:




  • برچسب: